yogisk mat - för kropp & själ

Söndag och en riktig mysmorgon....smådugg och frisk luft. Oj, vad det växer överallt nu. Mina gurkplantor har en massa små gurkor hängande på sig och jag gissar att vi kommer att få i oss, iallafall Neo rätt mycket gurka i sommar.

Har just lagat klart en typisk yogisk maträtt- Mungbönsgryta.Så god så nyttig så enkelt !!
Är bla en väldig bra utrensingsdiet för den som gillar dieter.

Mungbönsgryta

2,5 dl mungbönor
2,5 dl basmatiris
ca 1 l vatten..testa dig fram
2 stora lökar ( hacka)
3/4 skalad & hackad färsk ingefära
8-10 vitlökar  (hackad eller pressad)
2 tsk gurkmeja
1/2 svartpeppar
1 tsk garam masala      ( finns på Meretes i umeå vet jag)
1 tsk chilipeppar
oliv eller sesamolja
ca 1 tsk kardemumma

Skölj bönorna och koka dem i ca 20 min ( kok tid kortareom du blöttlagt dem).  Skölj ris och tillsätt det till bönorna.
Under tiden så steker du lök, ingefära och vitlöken. när blndningen är mjuk....rör du i kryddorna och forsätter att steka ett tag till. Rör om ofta. Häll sedan kryddblanding i grytan. Koka tills böner å ris är klart. Nu skall grytan vara grötig. Den ÄR kryddstark. 
 
Detta ovan är grundrecptet.....själv så har jag i 1 lök, 4 vitlök, lite midre ingefära, mindre av kryddorna. Då äter neo detta med ett mums.    Ät detta tillsammans med kokta grönsaker, sallad och ett måste en klick YOGHURT & tamari , (i stället för salt.)

I yogan så äter vi en å samma diet i en viss tid...när vi gör utrensnings diet....testa i 14 dagar. det fina med denna gryta är att du får idig allt det du behöver !!!!



Här kommer en dunder drink.....dessutom god tycker jag....med honung
Bra vid träningsverk, rematisk, förebyggande och väldigt hälsosam!!



Yogiska recept

Golden Milk, utmärkt "ledvätska" som smörjer och mjukar upp lederna, inflammationshämmande.

Gör först en pasta av gurkmeja, som du sedan förvarar i kylskåpet och tar lite av varje gång.

1/2 dl gurkmeja (Finns på hälsokosten i lösvikt)

1/2 del vatten

Koka detta på mycket låg värme i ca 8 min till en lös pasta. Tillsätt vatten vid behov.

Golden milk

1 tsk gurkmejepasta

en stor kopp mjölk

1 tsk sesam eller mandelolja. Finns på hälsokosten

lite honung

Ev några kardemummakärnor.

Ovanstående värms tillsammans och dricks förslagsvis som kvällsdryck.

Du kan dricka detta hur ofta du vill eller prova det som kur varje kväll under 14 dagar.




Söndag  och planeten solen har vi i dag och dess energi är renhet, energi of self.



Här är sonens första bad nu i Maj !
- mamma jag vill bada !!!

Jo, denna dag var kall, men det känns tydligen ej för Neo. Själv så satt jag berddvid med hans handduk runt mig.



s Whiz - drinken för kvinnor

Ms Whiz är en drink som är en perfekt yogisk frukost. Den är speciellt bra för kvinnor och har många olika effekter.

Bananer är energigivande och sägs motverka depression. Apelsin innehåller C-vitamin och gör blodet basiskt. Rissirap balanserar kalcium och magnesium i kroppen. Mandeloljan sänker kolesterolhalten, rensar ut gifter ur kroppen, tillför protein, ger huden lyster och är mättande. Oljan ska drickas rå på morgonen och därför passar den här drinken bra till frukost.

Ingredienser (1 port)
1 st banan
2 tsk rissirap
2 dl apelsinjuice, helst färskpressad
2 tsk mandel- eller sesamolja

Rissirap finns på de flesta hälsokostbutiker liksom mandelolja.

Gör så här:
Häll alla ingredienser i en mixer och blanda samman. Servera gärna i ett högt glas.



Skall krypa i säng och drömma rosa drömmar, ha det gott maria



Solrosfrön innehåller mer protein än kött och pektinet
avlägsnar tungmetaller och andra giftiga ämnen. Solrosfrön innehåller även
essentiella fettsyror, zink, vitaminer och mineraler. Hasselnötter är välgörande för
hår, hy, naglar, benmärg, slemhinnor mm (såvida man inte är allergisk). Russin är
antiinflammatoriska, avgiftande, antioxiderande och hämmar aktiviteten hos
allergener, virus och karcinogener.

Kokos reglerar sköldkörteln, innehåller zink, magnesium, folsyra
och kalium.


Kommentarer
Postat av: Bibbi

Go´kväll fina!Vilka härliga tips! Ska köpa hem ris och mandelolja, för de har jag aldrig provat. Låter som något bra.

Visst är det härligt när man kan gå till växthuset och hämta sina grönsaker direkt. De blir så extra goda :-) Jag har små små gurkor nu, tomaterna bara blommar. Vill du chilie plantor så säg till Jag har många över.

Massor av kramar/Bibbi

2009-06-14 @ 23:26:21
URL: http://vildrosenbibbi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0